Background Image
Lite mindre

Därför personligare.

Det finns många stora assistansföretag i Sverige och så finns vi, Alma Assistans. Varför du ska välja oss
framför alla andra beror på vad du har för önskemål och behov.

Hos oss är det självklart också kundernas behov som styr. I allt vi gör utgår vi från kundernas situation.
Men vi har valt att växa i lagom takt för att tillgodose våra kunders behov på ett personligare sätt. Vi märker att kunderna uppskattar oss för att vi är som vi är – en mindre aktör som tar sig tid att lyssna och där kunderna blir sedda. Vill du att det ska vara enkelt och smidigt med korta besluts-vägar har du kommit rätt när du väljer oss.

Sedan starten 2010 är Alma Assistans ett ägarlett företag och det tänker vi fortsätta att vara för det är då som assistansen blir personligare.

Den röda tråden i vår verksamhet är de tre värdeorden som betyder mycket i samarbetet med våra kunder.

Personligare
Att vi arbetar aktivt nära kunderna och deras anhöriga. Att vi lär oss känna individen och blir en god vän att lita på. Att individen känner kontinuitet och trygghet.

Engagerade
Att vi ser och är en god lyssnare.
Att våra kunder hela tiden känner den glädje och omtanke som genomsyrar vårt sätt att arbeta. Att vi visar sympati och känslor för individen.

Tillgängliga
Tillgänglighet betyder så mycket, ja egentligen allt. Att du som kund alltid känner att du kan få tag på oss. Att vi finns tillhands och ger snabba och klara besked. Att vi är flexibla så att du alltid får återkoppling.

Historien om Alma

Allt börjar egentligen med att jag och min fru flyttar och får nya grannar. Eftersom de också är hundägare går vi ut med våra hundar tillsammans och lär snart känna varandra och blir goda vänner. Med tiden börjar vi prata om det mesta här i livet, som vänner gör, och det som gör störst intryck på mig är deras berättelser om hur det är att leva i en familj där en person har en funktionsnedsättning. Att förstå vilka krav det ställer på alla i familjen, och vilken viktig roll personlig assistans spelar för en fungerande vardag.

Erbjuda något bättre

Det blev snabbt tydligt att även om assistenterna fungerade bra, så var det mycket hos den ansvariga assistansanordnaren som fungerade betydligt sämre. De upplevde att det var svårt att få kontakt, att deras frågor förblev obesvarade och att det var hopplöst att få klara och tydliga besked. De kände sig inte sedda eller lyssnade på, helt enkelt.

Jag kände att det här borde kunna göras betydligt bättre om man, som i de flesta andra branscher, fokuserade på en mycket högre grad av tillgänglighet och service. Att arbeta aktivt med kunderna och deras närmaste. Med det som utgångspunkt startade jag Alma 2009 med vår granne som enda kund och en vilja att erbjuda ett bättre alternativ.


Omge sig med rätt människor

Hos Alma skulle det vara snabba puckar och raka besked. Och för att de beskeden skulle vara riktiga och korrekta påbörjade jag ett samarbete med en av landets ledande advokatbyråer på lagstiftningen som rör LSS och personlig assistans. Det här sättet att arbeta uppskattades för snart blev Almas enda kund till en till och sedan ytterligare fler.

Därför är jag väldigt tacksam att Marie Hoffmann kom in tidigt och var med och byggde upp Alma och satte sin tydliga prägel på företagets verksamhet. Maries kunskaper och erfarenheter har genomsyrat företaget och fungerar som en garant för hög kvalitet i allt vi gör.


Vi växer i vår takt

Vi har växt under årens lopp och finns idag på flera orter, i främst södra Sverige, med huvudkontoret kvar i Uppsala. Vi växer gärna ytterligare, men bara om vi kan fortsätta att arbeta aktivt och nära våra kunder. Att alltid vara tillgängliga och lämna snabba och klara besked när det uppstår frågor och funderingar. För det som fungerade för min vän och granne när jag startade Alma, ska fungera lika bra för alla som kommer efter honom.

Simon Grabavac
Grundare, VD och ägare

Background Image